onsdag den 14. oktober 2015

Hvordan kan IKT blive del af undervisningen i "murstensuddannelsen" sideløbende med traditionel undervisning?

Man kan spørge sig selv, om dette spørgsmål overhovedet er interessant? Kan IKT blot integreres i det eksisterende eller vil det være nødvendigt, at tænke helt nye tanker om didaktikken - altså uden for det traditionelle?

Hvis teknologiens potentiale virkelig skal udnyttes, så gælder udfordringen hele skolen i bred forstand og ikke kun den enkelte lærer, konkluderer Nielsen NG og Schultz R på baggrund af et forskningsprojekt i folkeskolen i 2008: 
"Den stiller krav til fleksibel skemalægning, nye typer af interaktive læremidler, en ny læremiddelkultur, nye måder at organisere skolernes materialesamlinger på, nye platforme til at præsentere elevproduktioner osv.", Nielsen NG og Schultz R, 2010,s 177.

Undersøgelsen viste samtidig, at lærerene tænkte anderledes. De tænkte nye teknologier ind i deres eksisterende pædagogiske grundsyn, og netop dette grundsyn havde stor betydning for valg, vurdering og anvendelse af læremidler i deres pædagogiske praksis.
(Nielsen NG og Schultz R: Udfordringer til didaktikken i  Gynther K, red.2010. Didaktik 2.0 læremiddelkultur mellem tradition og innovation).


Lærerne havde altså ikke gjort op med, om didaktikken skulle ændres som følge at de nye teknologiske muligheder. Jeg ser i det en stor lighed til, hvordan anvendelse af teknologi foregår hos os på sygeplejerskeuddannelsen. I praksis prøves der lidt af hist og pist, hvor nogle eksperimenterer mere end andre gør. Der er altså ingen struktur eller systematik. Nok står det skrevet ind i VIAs vision og strategi, som nævnt i tidligere indlæg, og nok beder ledelsen min kollega og jeg (vi udgør til sammen den pædagogiske IT/AV gruppe) om at styrke implementeringen hos underviserteams, der på opfordring, men af fri vilje vil forsøge sig med elementer af teknologi i undervisningen.  Umiddelbart tænker jeg, at det på den korte bane er et godt sted at starte, da det kan give tid til gradvis læring om IKT i undervisningen - hvad virker og hvad virker ikke. Denne erfaringsdannelse kan (især hvis positiv) ligeledes være med til bane vejen videre frem og mindske en evt. modstand mod IKT (Blok, R. 2005). Emnet om undervisernes motivation vender tilbage til i næste indslag.
Blok R. (2005) Undervisning i netværket E-læring, E-struktion og E-tiviteter. Syddansk Universitetsforlag.

Selv om det kan være en god start at eksperimentere i det små, så ændrer det som sagt ikke nødvendigvis ved den grundlæggende forståelse af web 2.0 didaktikken. For at opnå det, tænker jeg, det på den lange bane vil være nødvendigt med en mere struktureret og systematisk implementering i organisationen.

For at konkretisere nogle væsentlige punkter til en mere systematisk implementering, kunne jeg anbefale min organisation, at vi  fx lod os inspirere af  Nina Bonderup Dohn og Lars Johnsen bog "Læring i web 2.0" (2009), idet vi som novicer i forhold til IKT, nok vil stille os selv spørgsmålet: Hvilke teknologiske muligheder er der og hvordan kan de anvendes i læringsøjemed?

Som en lille appetitvækker  på Web 2.0, vil jeg slutte dette indlæg af med hvad det
 så egentlig er, der forventes af undervisningen i det 21. århundrede?
Jeg vil derfor vise en video, som blev præsenteret af Rasmus Blok i forbindelse med en videndeling dag i foråret 2015. Hvert år afholdes en videndelingsdag blandt VIAs sygeplejerskeuddannelser, hvor omdrejningspunktet er IKT i undervisningen.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar